Бізнес

«ефект свіжого старту» – що це таке і як його використовувати?

Що робити, щоб підвищити шанси на досягнення своєї мети? Скористатися «ефектом нового старту», тобто почати проект на початку нового фінансового кварталу, що в кінці відпустки або просто в понеділок.

Дослідники вважають, що плани повинні починатися з ментальних відправних точок. Тоді у нас буде додаткова мотивація.

«Я погана людина. Справжній професіонал не приступає до роботи в понеділок», – заявив заарештований при пограбуванні банку бандит з фільму «Не люблю понеділок».

Наші предки вважали, що у вівторок не можна нічого позичати, середа – середина тижня – не найкращий день для початку нової справи, так само як і субота, яка була днем, присвяченим Богу. У четвер засівали поля з надією на рясний урожай, а в п’ятницю згадували Страсті Господні. Неділя була днем ліні, навіть митися заборонялося. Крім того, назва цього дня походить від слов’янського словосполучення «не делати», що означає день, коли ми не повинні працювати.

А що щодо понеділків?

Більша частина документів, договорів та заяв відправляється полягає в понеділок. Переважна більшість компаній починає свою трудову діяльність з понеділка. У наступні дні тижня кількість реєстрацій/укладених договорів знижується, а до кінця тижня ці показники знижуються до рівня, близького до нуля.

Дослідження, опубліковані в журналі Psychological Science, підтверджують, що у вас більше шансів досягти своїх кар’єрних цілей, якщо ви почнете досягати їх у понеділок, а не, наприклад, в четвер. Група психологів (Хэнчен Дай з Вашингтонського університету, Кетрін Милкман і Джейсон Ріїс з Пенсільванського університету) провела серію з п’яти досліджень, які показали, що ми більш мотивовані на досягнення наших цілей, якщо призначаємо їх на певну дату.

Що таке «ефект нового старту»?

Вчені вважають, що люди схильні зберігати позитивний образ самого себе, пов’язуючи свої недоліки і невдачі з минулим. Такі дати, як початок нової фінансової тижні або кварталу, день народження або свято, мають велике значення і знаменують собою початок нового окремого періоду часу. Ці орієнтири допомагають подумки відсторонитися від минулих невдач.

Ми більш мотивовані на досягнення наших цілей і більше віримо в свої здібності, якщо вирішимо, що невдачі позаду. Дослідники називають це «ефектом нового старту».

Ментальний початковий експеримент

В одному з експериментів, проведених дослідницькою групою, 165 випробовуваних спочатку пройшли короткий онлайн-опитування (вони повинні були описати свою особисту мету, яку вони хотіли досягти в найближчому майбутньому).

Потім їм повідомили, що вони отримають персоналізоване електронний лист з нагадуванням про цілі і про те, як її досягти. Учасникам залишалося тільки вирішити, коли б вони хотіли отримати таке нагадування. Вони могли обирати будь-яку дату з 18 березня (вівторок) по 24 березня (понеділок).

На цьому етапі учасників випадковим чином розділили на дві групи: контрольну та експериментальну. Перша група була переконана, що 20 березня – звичайний день. До учасників другої експериментальної групи була доведена інформація про те, що 20 березня – перший день весни (астрономічної весни – день весняного рівнодення).

Результати показали, що 26% респондентів захотіли отримати нагадування по електронній пошті 20 березня, у порівнянні з 7% від контрольної групи, які вважали, що 20 березня це звичайний четвер. Різниця була статистично значущою. Дослідники Дай, Милкман і Ріїс, яких цитує журнал Management Science, вважають, що «ефект нового старту» може зробити істотний вплив на реальну поведінку людей.

Початок тижня як відправна точка

Вчені вирішили підтвердити результат дослідження, проаналізувавши взаємозв’язок між життєвими рішеннями і датами, відзначають точки відліку. Аналіз ключового слова «дієта» за допомогою пошукової системи Google показав, що люди частіше шукали поради з харчування напередодні Нового року, а пік запитів припадав на початок тижня, початок місяця і на наступний день після свята.

Аналогічний ефект дав аналіз даних автоматичних зчитувачів карт в спортзалі університетського фітнес-центру. Було виявлено, що кількість відвідувань тренажерного залу різко збільшилася в певні моменти часу. Учні набагато частіше займалися спортом на початку нового тижня, на початку семестру або відразу після свого дня народження.

Багато хто думає, що понеділок – найгірший день тижня. У той час як дослідники з Лондонської школи економіки говорять, що це неправда. Згідно їх дослідженню, проведеному серед 20 тис. респондентів, ми найбільше любимо вівторки.

У понеділок песиміст бачить труднощі, оптиміст можливості, а реаліст п’є каву і йде на роботу.